Erwin Meerkerk
Een hoogleraar onderwijskunde heeft eens de volgende wijze uitspraak gedaan: ‘Change in education is easy to propose, hard to implement, extraordinarily difficult to sustain.’
Laat dit laatste nu juist de nieuwe taak zijn van de kerngroep Lectoraat want de bevindingen van het lectoraat moeten tenslotte nu verankerd worden in de schoolpraktijk van alle dag. Makkelijk? Helemaal niet! Uitdagend? Absoluut! Daarom ben ik blij dat ik mee mag doen en denken in deze groep om verder te gaan waar we als lectoraat zijn gestopt.
Ik hoop op een goede samenwerking met de verschillende scholen en secties en ik ben ervan overtuigd dat we veel van elkaar kunnen leren. Ik ben docent Engels en sectieleider op de Gomarus in Gorinchem.
Johan van Wijk
Op dertienjarige leeftijd bracht ik een week door in Zuid-Engeland en dat bezoek heeft mijn liefde voor het land, de taal en de cultuur wakker gemaakt. England: Excentric, delightfully excentric. Gek als ik altijd geweest ben op de Engelse taal en Engeland, vind ik het nog altijd heerlijk om mensen de taal te leren en te vertellen over ‘The English Speaking World”. In het voortgezet onderwijs waar ik werkzaam ben komen deze elementen dan ook ruimschoots aan bod.
Omdat de achterstand van onze leerlingen ergens onnodig is, wil ik mij graag blijven inzetten wegen te zoeken om resultaten te verbeteren. De onderzoeken en de daaruit opgedane bevindingen geven ruim voldoende stof om op de scholen telkens mee aan de slag te gaan. Ik waardeer de inzet van de leiding van onze scholen om de bevindingen van het lectoraat op hun plek te brengen. Ook ben ik erg blij met de bereidwilligheid van de collega’s Engels in het veld om de didaktiek (opnieuw) onder de loep te nemen en samen te zoeken naar verdere verbetering van het Engels. Niet iedereen is even enthousiast, maar het zal toch niet zo zijn dat de resultaten van je leerlingen, en dus van jezelf, je totaal onverschillig laten. En ik geloof hardgrondig in de kracht van gezamenlijkheid!
Het voordeel van onze aanpak is de genoemde gemeenschappelijkheid en de grootschaligheid ervan. Vrijwel iedere docent Engels binnen onze scholen heeft wel een idee welke kant het op moet. En het wordt langzamerhand duidelijk; we gaan de goede kant op. Door (wetenschappelijk) onderzoek, jawel, maar vooral ook door met elkaar in gesprek te zijn en van elkaars ‘best practices’ te leren!
Ik woon in Gouda, ben getrouwd en we zijn in het rijke bezit van vier kinderen en drie kleinkinderen. Na mijn Pabo opleiding in Gouda heb ik Engels en taalkunde gestudeerd in Leiden en een promotie onderzoek gedaan in Engeland.