When: 31 May 2022

Where: Leerhotel ‘Het Klooster’ in Amersfoort


Collega’s,

hieronder zijn de verschillende materialen te vinden van de sprekers en de workshopleiders. Nog niet alle materialen zijn beschikbaar; hou de pagina dus in de gaten de komende tijd!

De Kerngroep


Keynote speaker 1 – Elke Peters

Woordenschatkennis is een sleutelcomponent voor taalvaardigheid. We weten dat woordenschatkennis sterk bepalend is voor goed lees- en luisterbegrip maar ook voor schrijf- en spreekvaardigheid. Wie weinig woorden in het Engels kent, zal ook weinig taaltaken naar behoren kunnen uitvoeren. In deze sessie ontkrachten we een aantal woordenschatmythes. We gaan verder in op het aantal woorden dat je nodig hebt om verschillende taaltaken in het Engels tot een goed einde te brengen. Vervolgens bespreken we een aantal methodes om effectief woordenschatonderwijs in het Engels te realiseren.

Download de handout van deze lezing!

Keynote speaker 2 – Paul Kirschner

Niemand bestrijdt dat motivatie een belangrijke factor is op school. Niemand bestrijdt ook dat een goede docent in staat is om (bijna) alle leerlingen te motiveren. Maar leidt motivatie tot leren? Wat is de relatie tussen deze twee begrippen? In zijn lezing zal emeritus professor Paul A. Kirschner antwoord geven op deze vragen. En, en passant, behandelt hij ook zaken als doeloriëntatie (leer je om iets te beheersen of leer je om een goed cijfer te krijgen?) en attributie theorie (ligt het aan mij of aan een ander?).

Download de handout van deze lezing!

Workshops

Workshop – Doeltaal – leertaal (Sebastiaan Dönszelmann)

Van doeltaalgebruik in de Engelse les leren leerlingen veel taal…, toch? Nou, nee. Veel onderzoek naar doeltaalgebruik laat zien dat het zo simpel vaak niet werkt. Zelfs wanneer leerlingen hun docent wel prima begrijpen, wordt er vaak door doeltaalgebruik maar weinig extra geleerd. Is doeltaalgebruik dan zinloos? Dat gelukkig ook weer niet.

Download de handout van deze workshop!

Workshop – Planning HOTter video lessons (John Hughes)

Video is a natural way to engage your 21st century ‘screenage’ language learners. However, there’s often the danger that we only use LOT (lower order thinking) exercises which check basic comprehension and that we don’t exploit the full potential of video. In this presentation, I’ll suggest strategies for developing HOT (higher order thinking) activities with video. Using a variety of video extracts from different sources, we’ll look at ways to integrate critical and creative thinking into your everyday lessons. The session aims to be very practical with ideas you can use tomorrow.

Download de handout en ander materiaal van deze workshop!

Workshop – 10 secrets that no one ever told you about materials writing (John Hughes)

Like many teachers, I started creating my own materials almost as soon as I started teaching thirty years ago. Through trial and error I learned to use images, write helpful gapfills, and create well-structured worksheets. Years later, as a course book writer, I realise there are lots of simple secrets to materials writing that no one ever tells you. In this presentation, I’ll share ten of those secrets with you and try to make your materials writing more effective.

Download the handout en ander materiaal van deze workshop!

Workshop – Helping teenage learners through text
(Chris Roland)

In this session, we shall look at how to assist lower-level teens navigate their way through a range of reading matter. We will look at techniques that give them an entry point in terms of meaning and also how we might best provide them with a little background before they begin. We shall also think about how to encourage a response from them, how to measure comprehension and how to use short stories as a vehicle for language points or a starting point for speaking activities. There will be examples and anecdotes from my own classes. Ideal for new teachers, seasoned veterans and trainers alike. 

Download de handout van deze workshop!

Download het document ‘Choosing a reader’

Workshop – Jongens in de Engelse les
(René van Engelen)

Het gaat niet goed met jongens in het onderwijs. Dat komt omdat we niet meer aansluiten bij de natuur van de jongen. In deze workshop kort wat deze natuur van de jongen is en daarna hoe je een les Engels ‘jongensproof’ kunt maken. 

Download de handout van deze workshop!
Download meer leessuggesties over dit onderwerp!

Workshop – Talking Books
(Koen den Hartogh)

In deze workshop laat Koen zien hoe hij de Talking Books van Bloom Books inzet in zijn zendingswerk. Vanuit die praktijk laat hij zien hoe deze boeken ook in de lespraktijk in Nederland bruikbaar zijn.

Materiaal nog niet beschikbaar!