Met regelmaat publiceert de Kerngroep Engels een recensie over een artikel, boek of proefschrift dat ingaat op de thematiek waaraan we werken.

Recensie “Reader, Come Home” (mei 2022)

Voor ons ligt een bijzonder waardevol en leesbaar boek over lezen. Over oppervlakkig lezen en wat de schrijver, Maryanne Wolf deep reading noemt.Het boek is in briefvorm geschreven. In haar hoedanigheid als expert op het gebied van het ‘lezend brein’ (reading brain) heeft ze haarscherp kunnen constateren wat onze digitale afhankelijkheid kan doen met onze vaardigheid om ons op één ding langer dan vijf minuten te concentreren.

Lees verder >>>

Recensie “Morality” (april 2022)

“Social media maken ons minder beschaafd en minder diep verbonden met anderen.” “Werelds succes heeft een hogere prioriteit dan een goed persoon worden” en “identiteitspolitiek heeft gezorgd voor een verbrokkelde maatschappij.”

Aan het woord is Jonathan Sacks, in leven jarenlang opperrabbijn van Engeland…

Lees verder >>>

Recensie The Wisdom Pyramid (februari 2022)

Brett McCracken, redacteur bij de Gospel Coalition, heeft een voortreffelijk boek geschreven over de invloed van de ‘informatie tsunami’ die iedere dag over ons wordt uitgegoten. Meteen al is de conclusie gerechtvaardigd dat het lezen van dit boek bijzonder zinvol is voor iedere leerkracht in het onderwijs.

Lees verder >>>

Masterscriptie ‘Engels en autonomie’ door Mirjam vd Tang (juli 2021)

In samenspraak met de Kerngroep Engels heeft Mirjam van der Tang haar Masterscriptie-onderzoek binnen de vakgroep Meertaligheid en Taalverwerving aan de universiteit van Utrecht uitgevoerd binnen het reformatorisch vmbo-onderwijs. Het onderzoek heeft betrekking op de rol van autonomie die de vmbo-leerlingen bij het vak Engels binnen het reformatorisch onderwijs krijgen/nemen. Hieronder vindt u de samenvatting en de aanbevelingen van dit onderzoek. Het gehele onderzoek is te raadplegen op de website van de Kerngroep Engels. Klik hier voor de scriptie en hier voor een samenvatting die Marlena Hamelink maakte.

Recensie Woordenschat aanleren in een vreemde taal (oktober 2021)

‘Tsja, over woordenschat verwerving is inmiddels een eindeloze reeks boeken verschenen, dus kan dit werk hier veel aan toevoegen?’ is een makkelijk voorspelbare vraag. Misschien helpt de opmerking dat de hoeveelheid informatie en de complexiteit ervan het boek er nou niet direct het eenvoudigste of meest toegankelijke op de markt te maken. Toch biedt het boek van Elke Peters een breed scala aan informatie.

Lees verder>>>

Recensie Dissertatie Ton de Kraay (juni 2021)

Engels is inmiddels een vertrouwd onderdeel in het basisonderwijs, maar de vormen van lesgeven lopen sterk uiteen. In sommige scholen worden de lessen Engels pas in groep 8 aangeboden, andere beginnen al bij de kleuters, al dan niet met de inzet van native speakers (!). Hierdoor komen de leerlingen met zeer wisselende niveaus de brugklas binnen. En daar, in de brugklas, gaat het vaak mis, stelt de Kraay.

Lees verder>>>

Recensie proefschrift Sebastiaan Dönszelmann (april 2021)

In deze recensie van het promotieonderzoek van Sebastiaan Dönszelmann staat de toepassing van de doeltaal (Engels) in de les centraal. Hij onderzocht of docenten een (eigen) doeltaaldidactiek zich eigen kunnen maken en dat deze dan effectief en consistent zou kunnen worden gehanteerd in plaats dat deze heel incidenteel door de docent wordt toegepast. Talendocenten lijken enerzijds er al decennia van overtuigd te zijn dat het inzetten van de doeltaal tijdens de vreemde talenles, sterk bijdraagt aan het taalleerproces; het adagium Doeltaal-Voertaal is ieder docent intensief tussen de oren gepropt maar hoe gaat effectief inzetten van de doeltaal eigenlijk in zijn werk?

Lees verder>>>

Recensie The tyranny of Merit (maart 2021)

 “Mensen die het maken, denken dat zij hun succes zelf hebben verdiend en vinden dat de achterblijvers hun lot aan zichzelf hebben te wijten”. En “het milieu waar een kind uit komt is sterk bepalend voor de toekomst”. En “hoe lager de opleiding hoe minder de verwachtingen”. Aan het woord is Micheal J. Sandel, hoogleraar politieke wetenschappen aan Harvard University. Met zijn online colleges en boeken trekt de bescheiden en sympathieke Sandel een miljoenenpubliek. In zijn nieuwste boek The Tyranny of Merit stelt hij de gedachte dat we moeten streven naar een maatschappij met gelijke kansen voor iedereen en waarin alle mensen, ongeacht kleur, afkomst of sekse,  kunnen opklimmen door hun talenten optimaal te gebruiken onder scherpe kritiek.

Lees verder>>>

Recensie proefschrift Jasmijn Bloemert (december 2020)

Doordat de nadruk bij het Nederlandse taalonderwijs sterk ligt op vaardigheden in de eindtermen, ontbreekt het bij de taallessen in het vo aan voldoende aandacht voor taal- en cultuurbewustzijn. Toch komt er tegen deze vooral instrumentele functie van het talenonderwijs steeds meer verzet op.

Lees verder>>>

Recensie “Why don’t students like school?” (Oktober, 2020)

Vraag een willekeurige leerkracht naar een belangrijke factor in haar of zijn lespraktijk en de kans is groot dat het antwoord luidt; “hoe houd ik de aandacht van mijn leerlingen vast ”of “hoe zorg ik ervoor dat de stof die ik ze overbreng ook daadwerkelijk beklijft”. ”. En “wat doe ik fout wanneer ik zie dat mijn inspanningen me bij de handen lijken af te breken”. Psychologie professor Daniel Willingham van de Universiteit van Virginia stelt in Why don’t students like school? dat leerkrachten het risco lopen hun dagelijks werk te doen op basis van achterhaalde aannames en onvolledige kennis van onderwijzen en leren.

Lees verder>>>

Recensie “Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs” (Maart, 2020)

Literatuurlessen in de bovenbouw van het havo en vwo kosten veel docenten de nodige hoofdbrekens en frustraties. ‘Je doet het voor de happy few’ hoor je vaak zeggen of ‘het is niet echt aan ze besteed’. Vaak hoor je de verzuchting: ‘doe ik het nou verkeerd of zijn het echt die pubers die geen interesse hebben’.

Lees verder>>>

Recensie proefschrift Kelly Meusen – Beekman (Januari, 2020)

Het onderzoek van Meusen-Beekman toont aan dat het mogelijk is om door formatief toetsen leerlingen in groep 8 zelfregulatievaardigheden bij te brengen. De leerlingen waren niet alleen beter in staat hun leren te reguleren, ze werden ook gemotiveerder en hun persoonlijke interesse in een onderwerp nam toe.

Lees verder

Recensie Woordenstroom (November, 2018)

Het aanleren van idioom kost veel collega’s nog altijd hoofdbrekens. Het aanleren van woorden leren gaat bepaald niet vanzelf. En onze leerlingen moeten het toch vooral zelf doen.

Lees verder

Meer recensies: